Efekt Hawthorne - błąd oceny zachowania ludzi. Odkrył go George Elton Mayo. Gdy pracownicy firmy Western Electric Company w fabryce "Hawthorne Works" (USA) wiedzieli, że uczestniczą w eksperymencie zmieniali swoje zachowanie.
Badacze mierzyli w jakich warunkach oświetleniowych wydajność pracy będzie wzrastać. Pracowników podzielono na dwie grupy: eksperymentalną i kontrolną. W pierwszej grupie zmieniano jakiś czynnik (np. oświetlenie), badano czy i jak taka zmiana wpłynie na wydajność, natomiast w drugiej grupie nie dokonywano zmian. Okazało się, że wydajność pracy wzrastała zarówno w grupie eksperymentalnej, jak i kontrolnej. Gdy z kolei pogorszono ten czynnik, wydajność znów nieznacznie wzrosła w obu grupach. Gdy wprowadzono przerwy na posiłki, znów produkcja wzrosła w każdej z grup. Gdy potem powrócono do "zwyczajnych" warunków, okazało się, że produkcja dzienna i tygodniowa wzrosła nawet bardziej, niż wcześniej. Przyczyną było, jak wnioskowali badacze, ciągła obecność naukowców, dzięki czemu osoby badane - z jakiegoś powodu - starały się pracować bardziej wydajnie. Ten wzrost wydajności pracy Mayo wytłumaczył tym, że pracownicy poczuli zainteresowanie ich osobami, poczuli się "dowartościowani", byli bardziej zadowoleni, a przez to pracowali wydajniej.
George Elton Mayo (1880-1949) - pochodzący z Australii psycholog, filozof, magister sztuki, badacz przemysłu. W latach 1911-1922 wykładał psychologię, filozofię umysłu, logikę i etykę w University of Queensland. W 1926 r. został mianowany profesorem nadzwyczajnym, a w 1929 r. profesorem badań przemysłowych w Harvard School of Business Administration. Po jego śmierci otworzono w Australii szkołę jego imienia Elton Mayo School of Management, przy South Australian Institute of Technology.
Przypisuje mu się znaczący wkład w wiele dyscyplin, w tym zarządzanie przedsiębiorstwem, socjologię przemysłu, filozofię i psychologię społeczną. Jego badania terenowe w przemyśle wywarły znaczący wpływ na psychologię przemysłową i organizacyjną. Znany jest z tego, że wprowadził badania naukowe zachowań organizacyjnych, zwracając szczególną uwagę na ludzkie i społeczne problemy środowisk przemysłowych.