Data publikacji w dwumiesięczniku Optyka:
sierpień 2019
Obsługa obiekcji
czyli o zastrzeżeniach klientów wobec naszych propozycji
AUTOR: TOMASZ KRAWCZYK
Kiedy prezentujemy ofertę, a klient ocenia jej atrakcyjność, mogą u niego pojawić się wobec niej obiekcje. Mogą to być wątpliwości, czy oferowany produkt będzie faktycznie dla niego najlepszy i czy będzie skuteczny. Może u klienta pojawić się przekonanie, że oglądany produkt nie będzie dla niego dobry i że nie chce go kupić. Jak widać obiekcje mogą być wyłącznie obawą, wymagającą uspokojenia lub mogą być kategorycznym stwierdzeniem niechęci do zakupu danego rozwiązania.
Obsługa zastrzeżeń klienta uznawana jest za jeden z oczywistych
Stara szkoła mówiła sprzedawcom "bądź entuzjastyczny, ciekawie opowiadaj o produktach i nie pozwól klientowi odejść". Handlowców nie uczono skupiania rozmowy na kliencie, a uczono skupiania rozmowy wyłącznie na sprzedawanych wyrobach. Nie uczono metodyki poznawania klienta, a uczono ciekawego opowiadania o produkcie i odpowiadania na silne zastrzeżenia. Nie promowano dbania o pełne zadowolenie klienta, u sprzedawców nie rozwijano też umiejętności doradzania mu najlepszych rozwiązań, a jedynie kazano sprzedać mu produkt. Nieważne było, czy sprzedawca klientowi pomógł, ważne było, czy mu coś sprzedał. Handlowcy nie prowadzili analizy potrzeb, czyli nie poznawali sytuacji i doświadczeń klienta. O rozmowie doradczej bez analizy potrzeb lub z bardzo wąskim zakresem wywiadu mówi się, że jest prowadzona w
Nowoczesne podejście do sprzedaży mówi "skup się na kliencie, a nie na produkcie" (patrz
Po prawidłowo zrealizowanych etapach analizy potrzeb i prezentacji oferty mogą pojawić się obawy. Możemy wyodrębnić dwie najprostsze metody reagowania na wątpliwości:
Okazanie zrozumienia dla wątpliwości klienta, a następnie ich uspokojenie, np. "Rozumiem Pana obawę. Jednakże u nas wszystkie soczewki dopasowywane są przez specjalistę. Sprawdzi on, czy soczewka ta będzie dobrze układała się na Pana oku. Jeżeli będzie Panu pasowała, to mógłby Pan uniknąć zmęczenia oczu w soczewkach kontaktowych."
Ukazanie wskazanej przez klienta "wady" produktu, jako zalety, np. "Ależ to właśnie zaleta tych soczewek. Właśnie dzięki częstszej wymianie Pana oczy będą zdrowsze i bezpieczniejsze. Dodatkowo soczewki te, we wszystkich badaniach konsumenckich, oceniane są przez użytkowników jako najwygodniejsze."
Dokonując wyborów produktów optycznych klienci decydują, jak będą wyglądali w kolejnych latach, jak będą funkcjonowali i jak będą sprawni. To ważna decyzja. Każda myśląca osoba może mieć, a nawet powinna mieć obawy w stosunku do rozważanych rozwiązań. Doradca musi wykazywać cierpliwość do wypowiadanych przez klienta zastrzeżeń oraz posiadać doskonałą znajomość oferty, by móc przedstawiać trafione argumenty. Kluczem do unikania zastrzeżeń i skutecznej ich obsługi jest dobra znajomość doświadczeń klienta z produktami optycznymi oraz sytuacji, w których bywa. Stale ćwiczmy umiejętność poznawania klienta. To najbardziej opłacalna inwestycja w nas samych.
Tomasz Krawczyk