Pomocnicy naukowców udawali się do domów mieszkańców Palo Alto i przeprowadzali z nimi rozmowy twarzą w twarz. Do jednej części udawał się człowiek, przedstawiający się jako przedstawiciel Społecznego Komitetu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Community Committee for Traffic Safety), do drugiej człowiek, przedstawiający się z kolei jako przedstawiciel Społecznego Komitetu Utrzymania Piękna Kalifornii (Keep California Beautiful Committee). Osoby te mówiły, że odwiedzają wielu mieszkańców, by promować potrzebę ostrożnej jazdy lub dbania o urodę okolicy. Proszono, by osoba badana wzięła od nich mały znaczek (2÷2 cm) z napisem "Bądź bezpiecznym kierowcą" lub "Dbaj o piękno Kalifornii" i umieściła go w szybie domu lub auta (mała prośba). Dodatkowo część z nich proszono o podpisanie petycji, która będzie wysłana do senatorów Kalifornii. Opowiadano się w niej za wszelkimi przepisami, które promowałyby bezpieczniejszą jazdę lub utrzymanie piękna Kalifornii. Pokazywano petycję, która napisana była na grubym papierze i zawierała już co najmniej 20 złożonych podpisów. Uzyskano zgodę 127 osób, które stanowiły próbę badawczą.
Drugi kontakt nawiązywano 2 tygodnie później. Badacz przedstawiał się już wyłącznie jako działacz ruchu Obywatele za Bezpieczną Jazdą (Citizens for Safe Driving). Podczas drugiego kontaktu wszystkie badane osoby były pytane o to samo: Czy umieściłby Pan/Pani duży znak dotyczący bezpieczeństwa jazdy na swoim podwórku? Pokazywano im zdjęcie dużej tablicy z napisem "Jedź ostrożnie", stojącej przed ładnym domem, jednak zasłaniającej większość jego frontu, w tym całkowicie jego wejście. Ponadto informowano, że ludzie ją montujący być może będą musieli zrobić w trawniku "niewielką" dziurę. Tablica znajdowałaby się na podwórku przez tydzień lub półtora tygodnia. Ustawienie tak dużej tablicy na swoim podwórku, przez tak długi czas było bardzo dużą prośbą.
WYNIKI: W grupie kontrolnej, czyli wśród mieszkańców, których wcześniej o nic nie proszono, na umieszczenie tablicy zgodziło się 17% osób. W grupie osób, które wcześniej proszono o umieszczenie w oknie małego znaczka z napisem dotyczącym dbania o piękno Kalifornii, zgodę na umieszczenie dużej tablicy uzyskano od 47% osób. W grupie osób, które wcześniej proszono o umieszczenie w oknie znaczka z napisem dotyczącym również bezpieczeństwa jazdy, zgody na umieszczenie tablicy na podwórku udzieliło 76% osób. Drugie badanie potwierdziło wyższą skuteczność realizowania prośby, gdy zostanie ona poprzedzona inną, niewielką prośbą.
Opracował Tomasz Krawczyk na podstawie:
Jonathan L. Freedman, Scott C. Fraser "Compliance without pressure: The foot-in-the-door technique.",
Journal of Personality and Social Psychology, 1966, 4, 195-202.