Próbę badawczą stanowiło 30 absolwentów uniwersytetu, zamieszkujących uczelniany akademik. Przychodził do nich badacz, który przedstawiał się jako pracownik firmy United Way i prosił o wywieszenie plakatów reklamujących ich firmę (przez tydzień jeden plakat w oknie, a drugi na zewnętrznej stronie drzwi wejściowych do pokoju). Informował również, że "niestety ostatnie plakaty musiał przed chwilą komuś dać" i nie posiada już więcej, ale osoba badana może zejść na parter akademika i wziąć je samemu z ich stoiska (to duże oczekiwanie, którego raczej nikomu nie będzie chciało się zrealizować). Dodawał, że będą tam dostępne jeszcze przez godzinę i prosił, by pobrać je w tym czasie. Przyjęto 3 procedury postępowania:
WARIANT 1 - grupa kontrolna - badacz prosił o wywieszenie plakatów i od razu informował, że należy samemu pobrać je z parteru akademika. Następnie pytał, czy osoba pobierze z parteru ich plakaty i wywiesi we wskazanych miejscach.
WARIANT 2 - niska piłka - badacz najpierw prosił o wywieszenie plakatów. Osoby, które wyraziły zgodę informowano o konieczności samodzielnego ich pobrania ze stoiska na parterze akademika. Następnie badacz pytał, czy osoba pobierze ich plakaty i wywiesi we wskazanych miejscach.
WARIANT 3 - stopa w drzwi - badacz najpierw prosił o wywieszenie w oknie plakatu, który miał ze sobą. Gdy osoba badana wyrażała zgodę, badacz przedstawiał drugą, "bardziej kosztowną" prośbę, czyli powieszenie na drzwiach wejściowych drugiego plakatu, który należy w ciągu godziny samemu pobrać z parteru akademika. Następnie pytał, czy osoba pobierze ich plakat i wywiesi we wskazanym miejscu.
WYNIKI: Przez przyjęcie bardzo małej próby badawczej (tylko po 10 osób badanych na każdy wariant), wyniki należy traktować bardziej jako "ilustrację", niż realne naukowe porównanie skuteczności technik. Są one jednak interesujące. We wszystkich 3 wariantach liczba osób, które po uzyskaniu wiedzy o pełnych "kosztach" zgodziły się na powieszenie plakatów, była praktycznie taka sama (7/10 lub 8/10 osób). Różnica zaistniała w skuteczności realizowania ustaleń. Na drugi dzień po wizycie "pracownika United Way" sprawdzono, w których pokojach wywieszono plakat na drzwiach, czyli ile osób zrealizowało ustalenie. W grupie kontrolnej (WARIANT 1) były to 2 osoby, w stopie w drzwiach (WARIANT 3) była to 1 osoba, natomiast w grupie, gdzie zastosowano niską piłkę było to 6 osób. Eksperyment ten potwierdził wniosek z eksperymentu nr 1, że technika niskiej piłki zapewnia większą skuteczność realizowania ustaleń. Postanowiono przeprowadzić kolejny eksperyment, na większej próbie badawczej.
Opracował Tomasz Krawczyk na podstawie:
R.B.Cialdini, J.T.Cacioppo, R.Bassett, J.A.Miller "Low-ball procedure for producing compliance: commitment then cost."
Journal of Personality and Social Psychology, 1978, 36(5), 463-476
P.K.Petrova, R.B.Cialdini, S.J.Sills "Consistency-based compliance across cultures.", Journal of Experimental Social Psychology, 2007, 43(1), 104-111
Saul McLeod The Psychology of Compliance, Simply Psychology, 2014