Didier Courbet
Marie-Pierre
Fourquet-Courbet
Prof. Didier Courbet i prof. Marie-Pierre Fourquet-Courbet postanowili sprawdzić jaki ślad w pamięci człowieka pozostawia reklama. Najłatwiejszym do zbadania typem reklamy była reklama internetowa typu pop-up, czyli w formie okienka wyskakującego wyłącznie na krótką chwilę. Stworzyli profesjonalną stronę internetową poświęconą zdrowemu odżywianiu. Podczas przeglądania jej podstron, na 3 sekundy wyskakiwało okienko ukazujące logo marki "Lomis" z zarysem plastikowej butelki (ilustracja). Marka oraz jej logo zostały wymyślone, czyli z pewnością uczestnikom badania nie były znane. Ani nazwa, ani logo nie zawierały żadnej symboliki wskazującej na wodę mineralną. Przyjęto dużą próbę badawczą. Stanowiło ją 398 studentów francuskich uniwersytetów, w wieku 19-23 lata (49% mężczyzn i 51% kobiet).
Eksperyment przeprowadzono w roku 2013. Uczestnikom powiedziano, że wezmą udział w badaniu Ministerstwa Zdrowia i wypełnią w tym celu ankietę na temat "Dieta i zdrowie uczniów". Przed jej wypełnieniem poproszono o poświęcenie kilku minut na przejrzenie przygotowanej strony internetowej. Przejrzenie jej zajmowało badanym średnio 4 minuty. W tym czasie każdemu uczestnikowi wyskakiwało cztery razy okienko z reklamą, na czas 3 sekund. Następnie odpowiadali na krótką pisemną ankietę, w której wypowiadali się na temat przydatności danej strony do poprawy nawyków żywieniowych uczniów. Po tym badacze umawiali się na udział w kolejnym badaniu, które miało być dla jakieś nieokreślonej firmy handlowej.
W terminie 7 dni, a następnie 3 miesięcy, następowały ponowne kontakty z osobami badanymi. Badacze informowali, że celem jest przeprowadzenie ankiety dla ich klienta, lecz tak naprawdę sprawdzali jakie ślady w ich pamięci pozostawiła reklama, wyskakująca podczas przeglądania ich strony w trakcie pierwszej wizyty. Powiedziano, że firma zlecająca badanie rzekomo zamierza wprowadzić na rynek produkt nowej marki i prowadzi w związku z tym wstępne badania testowe. W kwestionariuszu badawczym ukazano cztery nowe loga (wszystkie wymyślone, z których zadaniem trzech było wyłącznie wypełnienia karty, a czwartym był znak "Lomis" ukazywany w reklamie). Nie mówiono jaki produkt będzie wprowadzany na rynek. Poproszono, by osoby badane oceniły atrakcyjność znaków, czy już je gdzieś widziały oraz jakie posiadają z nimi skojarzenia.
Następnie osobom badanym przedstawiono pięć różnych rodzajów produktów: jogurty, długopisy, komputery, woda mineralna oraz artykuły gospodarstwa domowego i zapytano, czy oraz które z marek pasują do sprzedaży poszczególnych grup produktowych. Każda kategoria była pokazywana oddzielnie, w losowej kolejności. W ten sposób sprawdzono, czy marka "Lomis", dzięki pokazywaniu zarysu kształtu butelki w 3-sekundowych okienkach, kojarzona jest już z wodą mineralną.
Opracował Tomasz Krawczyk na podstawie:
D.Courber, M.Fourquet-Courbet, R.Kazan, J.Intartaglia,
"The Long-Term Effects of E-Advertising: The Influence of Internet Pop-ups Viewed at a Low Level of Attention in Implicit Memory",
Journal of Computer-Mediated Communication, Volume 19, Issue 2, 1 January 2014, Pages 274-293